söndag 28 april 2013

Kokos & hallonstubbe

Här i veckan fick jag icas tidning hem i brevlådan.

Hittade då recept på denna ljuvliga stubbe.
Jag har aldrig lyckas med rulltårta så tänkte att jag aldrig kommer att lyckas med denna heller, men den lät så ljuvlig. Hallon, grädde, maräng & kokos. Vem tycker inte det låter helt ljuvligt? :)
Vet ni? Jag lyckades! Den var lätt att göra & den smakade lika ljuvligt som jag trodde.
Här kommer receptet.
 
6 äggvitor
3 dl strösocker
2 ½ + 1 dl kokosflingor
4 msk potatismjöl
 
Fyllning
250 g hallon (tinade eller färska)
4 dl vispgrädde
 
Börja med att starta ugnen på 175 grader.
Rosta 2½ dl kokos i en stekpanna i några minuter.
Vispa sedan äggvitorna i en rostfriskål eller glasskål med 1 dl strösocker.
Vispa till marängen blir fast och glansig. Blanda sedan ner de andra två dl strösocker tills marängen är klar.
Blanda ihop kokosen & potatismjölet. Vänd ner detta i marängen.
Spritsa ut marängen på en plåt med bakplåtspapper på. Spritsa så strängerna  går parallellt längs plåtens långsida,
Strö över 1 dl kokosflingor över marängen.
In i ugnen ca 15 min mitt i ugnen.
Ta ut plåten. Vänd marängen på en ny bakplåtspappret dra av bakplåtspappret och låt marängen svalna. Om den är geggig så kan den gräddas 5 min till i ugnen.
När den svalnat vispar du grädden och brer den över marängen & lägger ut hallonen.
Rulla ihop och ställ kallt innan du serverar stubben
 
 
 
 
 

7 kommentarer:

  1. Jag är inte så förtjust i rostad kokos men tänker baka dina tekakor....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag du ska göra ;)

      Radera
  2. Svar
    1. Tack! Kan lova att den var det med ;)

      Radera
  3. Så härligt god den ser ut! Jag tänkte också baka den när jag såg den i tidningen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag absolut du ska göra :)

      Radera
  4. Vad roligt! Gjorde en precis likadan för några veckor sedan...så underbar! Verkligen jättegod. Den är som du säger ljuvlig! Som sagt grädden, kokosen och hallonen är perfekta tillsammans :-D

    http://socalluscupcakes.blogspot.se

    SvaraRadera