torsdag 25 april 2013

Bondbröd med vitlök

Detta recept hitta jag i en Hembakat tidningen som jag har här hemma.
Brödet tar lite tid, men jag kan lova er att det är värt varje minut! Brödet var verkligen så gott! Detta kommer jag absolut att baka igen.
 
Till två limpor behöver du:
6 dl vatten
50 g jäst
2 msk matolja
2 tsk salt
vitlök efter smak
Ca 13 dl vetemjöl
 
Värm vattnet till fingerarmt (37 grader)
Blanda ut detta med jästen tills jästen löst sej.
Tillsätt de andra ingridenserna och arbeta ihop till en deg.
Låt sedan jäsa ca 45 min.
Ta upp degen på ett mjölat bord. Dela degen i två delar. Knåda och forma till två runda bröd.
Lägg på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ca 40 min.
Snitta brödet på några ställen med en vass kniv. Strö lite mjöl över brödet.
Grädda brödet mitt i ugnen på 250 grader med en plåt med vatten i botten som ångar brödet i 10 min.
Ta sedan ut plåten med vatten och sänk ugnen till 180 grader och grädda brödet ca 30 min till.
Ta ut brödet och lägg på ett galler utan bakhandduk.
 
 
Någon mera som har problem att lägga upp sina bilder? Får inte in de bilder jag tagit med min kamera utan bara de jag tagit med min mobil...?
 

1 kommentar:

  1. Mums vad gott det där var. Helt klart värd all tid.

    SvaraRadera