söndag 21 april 2013

Pinochio Dessert

I lördags firade jag och mannen att vi varit tillsammans i 6 år.
Jag ville göra en tårta som dessert men tiden räcker inte till just nu.
Min absolut bästa tårta är Pinochiotårtan. Sockerkaka , maräng, grädde och bär. Detta är verkligen en himmelsk kombination!
Så jag gjorde en snabb variant av denna tårta och gjorde till dessert, mycket gott och lätt!
 
Detta behöver du:
 
Sockerkaka:
2 st ägg        
2 dl strösocker        
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver        
50 g smör        
½ dl vatten        
2 dl vetemjöl
 
Marängbotten:
2 äggvitor
1 dl strösocker
 
Vispgrädde
Bär eller frukt
 
Börja med att göra en sockerkakssmet.
Vispa ägg & socker vitt och pösigt.
Smält smöret och blanda ner vattnet.
Vänd ner alla torra ingrdenser och rör om försiktigt. Avsluta med smöret/vattnet.
Smöra & bröa en form. Gärna med löstagbara kanter. Häll sedan i smeten.
 
Nu är det dags att göra marängen.
Använd gärna en glasskål och rena vispar.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Häll försiktigt ner sockret samtidigt som du vispar.
Marängen är klar när du kan vända skålen upp&ner och inte få någon smet i huvudet.
Bred marängen över sockerkakassmeten.
 
In mitt i ugnen ca 45 min på 150 grader.
Ta ut den och låt svalna helt innan du tar bort formen.
 
Skär små bitar av kakan och lägg i en portionsform. Vispa grädde och lägg över samt lite bär eller frukt. Färdigt att servera och avnjuta!
 
 
Detta är mitt bidrag till Månadens sötsak
 

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! kan lova att den var det med ;)

      Radera
  2. Men så fint att servera i finglas! Supersmart. Jag håller med dig, få saker slår en riktigt god pinocchio. Fast hemma hos oss heter den budapesttårta. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja denna underbara tårta har många namn :)

      Radera