tisdag 18 juni 2013

Rabarbersaft med kanel

Förra veckan gjorde jag två olika sorters safter.
Exprementerade lite med det jag hade hemma. Resultatet blev gott. En liten smak av kanel tycker jag och härlig rabarber.
 
Här kommer receptet på hur jag gjorde.
 
ca 750 g skivade rabarber i bitar
3 dl strösocker
1 kanelstång
1 liter vatten
 
Börja med att skära rabarberna i bitar.
Lägg i en kastrull med vattnet & kanelstången.
Låt koka ca 15 min.
Sila av i en saftsil, detta tar ca 30 minuter.
Värm upp saften igen med sockret. Låt svalna och häll upp i burkar. Inte svårt va? :)
 
 
Jag använder inget konserveringsmedel i så det håller sej inte länge i kylskåp. Max en vecka kanske.
Så jag lägger i mindre burkar och lägger i frysen.
Perfekt att bara ta upp när det är dags för lite saft
 

6 kommentarer:

  1. Mm..brukar inte heller ha spec mkt konserveringsmedel, men det går ju utmärkt när man fryser saften. Snart är det flädersaftstillverkning som står på attgöralista här hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå jag vill med! Har köpt en fläderbuske men ynka två blommor detta år ;)

      Radera
  2. Rabarber och kanel går fint ihop!

    SvaraRadera
  3. Gott det såg ut! Jag har ingen egen rabarber, så det blir mestadels paj hos oss. Men rabarbersaft är riktigt gott och har en vacker färg!

    SvaraRadera