måndag 1 juli 2013

Flädersaft

Jag fick 50 fläderblommor av en vän för en vecka sedan. Blev så glad då jag bara fått två ynka blommor på min fläderbuske.
För jag älskar verkligen flädersaft, är sommar! Eller vad säger ni?
Så här gjorde jag min saft (ca 5 liter)
 
50 knippen med fläderblommor
2 kg strösocker
1 påse vinsyra
4 st citroner
3 liter vatten
 
Börja med att lägga blommorna i ett durkslag. Skölj dem med vatten.
Häll 3 liter vatten i en kastrull. Koka upp vattnet och häll i sockret samt vinsyran. Rör om tills detta har löst sej i vattnet.
Skär citronerna i skivor. Lägg i en stor bunke/kastrull eller hink. Lägg även i blommorna & slå över vattnet.
Låt stå i 5 dygn (svalt). Rör om då & då.
Sila sedan saften med en saftsil. Häll upp i rena flaskor. Eller häll upp i mindre burkar & frys in som jag gjorde :)
 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar