måndag 9 december 2013

Pepparkaksbiskvier

Förra helgen åkte jag till min mormor & morfar. Ville ta med mej något att bjuda på, då hittade jag detta recept i hembakat tidningen.
Riktigt goda & juliga! Dock är jag inte så förtjust i mörkchoklad, så om jag ska göra detta någon mera gång så tar jag ljuschoklad över :)
 
Detta behöver du till ca 20 st
 
Till botten:
200 g mandelmassa, kall
1 dl strösocker
1 äggvita
 
Fyllning:
175 g smör
3 ½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
1 tsk mald kanel
2 krm mald nejlika
2 krm ingefära
1 äggula
 
Glasyr:
150 g mörkchoklad
1 tsk smör (smält)
 
Börja med att starta ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan och blanda den till en smet med socker & äggvita.
Forma ca 20 st bollar och lägg på en plåt. Platta dem lite
Grädda dem mitt i ugnen ca 13 min.
Blanda ihop alla ingredienser till en krämig smet. Låt den stå i kylskåpet ca 20 min.
Bred smeten över formarna, ställ kallt ca 1 timma.
Smält chokladen och doppa beskvierna i det.
Sen var det klart!

Foto: Till alla mina kollegor, här är mina biskvier med pepparkaksmak, ska bli roligt att testa imorgon :)
Inte den snyggaste bilden men det är en bild iallafall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar