onsdag 20 februari 2013

Syltkakor

Till helgen ska vi ha kalas för sonen som fyller tre år.
Gav mej på att göra småkakor fast jag nästan aldrig lyckas, men denna gång vart de fina :)
Dock står det i receptet att de ska bli 50 st men som vanligt får jag till hälften.

Detta behöver du;
4 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
200 g margarin
1 äggula

Skär margarinet i mindre bitar. Lägg i en matberedare och lägg i mjöl och socker. Kör så det blir lite smuligt, i med äggulan och kör tills du får en deg.
Låt degen vila i kylskåp ca 30 min.
Det går såklart att göra degen för hans men jag tycker bara att det är lättare att köra i en matberedare.

Rulla små kulor av degen och lägg på en plåt. Tryck ett litet hål i varje kaka med hjälp av ett finger.
Fyll hålet med valfri sylt.
Grädda sedan kakorna mitt i ugnen på 175 grader ca 10 min.

Jag använde jordgubb & äppelmos i mina kakor
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar