torsdag 28 februari 2013

Scones med havregryn

I söndags ville jag lyxa till frukosten lite, jag gick upp & gav familjen nybakat bröd.
Scones är så lätt att göra & även så gott alldeleds nybakat. Så bakade det, fast med havregryn i.
Receptet hittade jag när jag googlade runt.
 
Detta behöver du till 4 personer
 
  • 3 dl mjölk
  • 100 g margarin
  • 2 ½ dl havregryn
  • 6 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 msk socker
  • 1 tsk salt
  •  
    Blanda de torra ingridenserna i en bunke. Skär margarinet i bitar och blanda ner med de torra ingirdenserna. Nyp sedan ihop margarinet så degen blir smulig.
    I med mjölken och knåda ihop till en deg med händerna.
    Du kan behöva lite mera mjöl men degen ska vara ganska kletig.
    Gör 4 st bollar och lägg på en plåt, platta till dem, nagga dem & skär som ett kors på dem.
    Grädda mitt i ugnen ca 10 min på 250 grader. Om de får mycket färg men är kladdiga fortfarande kan du lägga ett bakplåtspapper över brödet så blir det inte bränt.


     

    2 kommentarer:

    1. Håller med dig om att de verkligen är superlätta att baka! Åh vad gott de lät med havregryn i, de måste jag testa någon gång :)

      SvaraRadera
      Svar
      1. Ja det tycker jag att du ska göra, super gott :)

        Radera