söndag 1 juli 2012

Jordgubbsbullar i långpanna

När jag var hemma hos min mamma sist så tittade jag i hennes Allerstidning. Finns så himla mycket bra recept i dem tycker jag!
Hittade då detta recept som jag tyckte var spännande. Jag dubblade dock satsen & gjorde i långpanna.
Här kommer receptet hur jag gjorde:

Vetedeg
50 g jäst för söta degar
5 dl mjölk (jag tog 3 dl vispgrädde + 2 dl mjölk)
150 g rumstemp margarin
1 ½ dl vitsirap
2 krm salt
4 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
1 ägg
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning:
75 g margarin
½ dl strösocker
ca 3 dl hackade jordgubbar

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader.Häll över mjölken över jästa, rör om tills allt löst sej.
Hacka margarinet i mindre bitar. Blanda ner det & alla andra ingridenser.
Rör till en smidig deg, dock lite kladdig.
Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna. Pensla kanterna med vatten där inte bakplåtspappret räcker så fastnar inte degen lika lätt.
Häll degen i långpannan. Låt jäsa under bakhandduk i 45 min.
Under tiden kan du göra fyllningen. Blanda ihop margarin & socker. Hacka jordgubbarna.
När degen jäst klart gör du hål i degen där du fylller fyllningen. Först margarin/socker blandningen sedan stopar en jordgubbe i.
Pensla med ägg & strö pärlsocker över.
Grädda mitt i ugnen ca 20 min på 200 grader.




Jag tycker att bullarna var goda men förderar nog helst klassiska vaniljbullar =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar