söndag 5 februari 2012

Två sorters kakor

Imorgon ska min mamma på ett möte. Hon frågade om inte jag kunde baka 2 sorters småkakor och cupcakes.
Självklart!
Så småkakorna bakade jag idag, cupcakesen blir till att baka imorgon.


Kakorna jag bakade vart : Chokladsnittar & kolasnittar
Här kommer recepten på dessa kakor:
Chokladsnittar ca 30 st (7 sorters kakor boken)100 g margarin
1 1/3 dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
½ msk vaniljsocker

Ägg till pensling & pärlsocke till garnering

Börja med att sätta igång ugnen på 200 grader.
Blanda sedan alla ingridienser till en smidig deg.
Dela degen i 3 lika stora delar. Rulla ut varje deg så de får plats på en plåt med bakplåtspapper på. Lägg på plåt och platta till degarna något.
Vispa sedan lätt upp 1 ägg och pensla på. Strö över lite pärlsocker och grädda mitt i ugnen ca 15 min.
Ta ut kakaorna och skör ca 2 cm breda. Låt sedan svlana.
Kolakakor ca 30 st:100 g margarin
0,75 dl strösocker
½ msk ljussirap
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 ½ dl vetemjöl.

Vispa margarin, socker & sirap i någon minut med elvisp eller matberedare. I med det andra och arbeta till en smidig deg. ( Jag tycker det är lättats med händerna då)
Dela degen i 3 delar. Rulla ut och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Platta till degarna något. Grädda sedan mitt i ugnen på 200 grader i ca 15 min eller tills de fått fin färg.
Skär kakorna i 2 cm tjocka skivor och låt sedan svalna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar