måndag 6 februari 2012

Polarkakor

Idag tyckte jag att det passade bra med lite soppa. Så kokade rotfrukter & falukorv till en soppa, supergott!Men när man äter soppa är det nästan lag på att ha nybakatbröd till.
I tidningen Hembakat fanns det ett recept på polarkakor som jag fick lov att testa.
Brödet var gott, påminde lite om tekakor.





Det du behöver till ca 20 bröd är:
50 g smör
5 dl vatten
50 g jäst
3 msk ljus sirap
1 tsk salt
ca 16 dl rågsiktsmjöl ( jag använde ca 10)

Börja med att smälta smöret. Blanda med vatten så det blir fingervarmt (37 grader)
Smula jästen i en bunke. Häll sedan över smör & vatten blandningen över jästen. Rör tills jästen löst sej.
Tillsätt allt andra, ta mjölet sist. Arbeta ihop till en smidig deg, låt sedan jäsa i 30 min under handduk.
Dela sedan degen i 20 runda kluttar. Platta ut varje klutt till en rund platt kaka. Lägg på en plåt med smörpapper på. Grädda mitt i ugnen ca 3-4 min på 275 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar