måndag 6 februari 2012

Bröd i långpanna

Detta är superenkelt att göra & det blir gott! Perfekt när man vill fylla upp frysen lite..
Detta recept hittade jag på internet när jag googlade

50 g jäst
50 g margarin
5 dl mjölk
2 msk honung
2 msk olivolja
½ msk salt
½ dl solrosfröm
½ dl linfrön
ca 14 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält margarinet i en kastrull. Häll över mjölken & värm till 37 grader.
Häll sedan över jästen, rör tills jästen löst sej. Efter det har du i alla ingridienser men ta mjölet sist, spara även lite mjöl till utbaket du gör sedan...
Låt sedan degen få jäsa unde bakhanduk i 45 min.
Klä en långpanna med smörpapper.
Knåda degen i lite mjöl, kryck ut den i en långpanna. Låt jäsa igen i 45 min. Grädda sedan i ca 12-15 min i 225 grader.


2 kommentarer:

  1. Åh vad bra! Ska testa bums!

    SvaraRadera
  2. Mycket gott, jag ringla olivolja över, strödde flingsalt och flingad parmesan innan in i ugnen!

    SvaraRadera