lördag 4 februari 2012

Äppelmos med kanel

När jag fyllde år fick jag tidningen Allers av min mamma & pappa. En väldigt trevlig tidning med mycket inspererande recept :)
Det var här jag hittade detta recept.
Dock tyckte jag inte att det smakade speceillt mycket kanel, men moset är varmt än. Så man kankse måste ha i mer kanel?

Det du behöver till ca 8 dl är
1 kg syrliga äpplen
1 msk vatten ( jag behövde säkert 5)
1 dl socker ( jag hade ½)
1 krm askorbinsyra
1 bit hel kanel

Skala & skär äpplena. Lägg de sedan i en kastrull, slå på vattnet & lägg i kanelen.
Låt koka under lock & omrörning i ca 10 min.Äpplena ska mosa sej när de har kokat klart.
Ta av från plattan, häll i socker & askorbinsyra. Rör om & låt koka upp igen. Häll sedan upp i en varm glaskål.




Att göra eget mos är ju superlätt & mycket gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar