söndag 12 maj 2013

Choklad & hallon cupcakes

Här om dagen var min kusin på besök med sin son.
Ville bjuda på något & är ärligt talat trött på att göra mjuka kakor. Ville göra något roligare, så det fick bli cupcakes! Så länge sedan jag gjorde det känns det som, så det var roligt.
 
Dessa blev jätte goda & här kommer receptet till ca 12 st
 
Muffins
150 g smör
2 dl strösocker
2 st ägg
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
100 g hackad blockchoklad
 
Frostingen
250 g hallon
60 g smör
100 g philiadelphia
5 dl florsocker
3 msk strösocker
En skvätt citron
 
Börja med att göra starta ugnen på 200 grader.
Vispa margarin & ägg poröst. Vispa ner äggen, ett i taget.
Blanda sedan ner de andra ingridenserna . Hacka chokladen i mindre bitar och lägg även ner dem i smeten. Fyll muffinsformar och in i ugnen ca 15 eller tills de inte är kladdiga, låt svalna.
 
Nu är det dags att göra frosting.
Häll hallon, socker och en skvätt citron i en kastrull. Mosa hallonen lite lätt och låt koka tills såsen är rinnande och varm.
Sila detta igenom en fin sil (jag använde mej utav saftsilen) Låt all saft rinna igenom. Låt svalna.
Vispa ihop alla ingridenser och vänd ner 5 msk av hallonsåsen. Vispa tills du får en fluffig & härlig frosting. Sedan är den klar att spritsa ut på dina bakverk :)
 
 
 
Jag dekorerade dem med en liten blomma jag gjort i sockerpasta




1 kommentar:

  1. Det var inget mjöl i receptet så allt blev någon sorts sås.

    SvaraRadera