tisdag 21 augusti 2012

Vanilj bagels



Jag tittade runt på internet &  hittade vanilj bagels. Intresseant att testa! Sagt & gjort.

Personligen tyckte jag att de var för söta, vanliga bagels är mer i min smak :)


Här kommer recept på ca 12 st:
  • 5dl vatten
  • 25g jäst
  • 0,75 dl ljussirap
  • 1,5 tsk salt
  •       2 msk vaniljsocker
  • 2 msk smält smör
  • 1 ägg
  • 14 dl vetemjöl
  •  pärlsocker
  • Cirka 3 liter vatten + 4 msk socker till kokning

  • Börja med att smula jästen i en bunke. Häll i vatten (37 grader) och lös upp jästen. Blanda ner de andra ingridenserna, sist mjölet.
    Knåda ca 10 min. Låt sedan jäsa ävertäckt 45 min.
    Dela degen i 12 lika stora delar. Rulla dem och sätt ihop varje sida till en ring. Låt jäsa igen men denna gång 30 min.
    Under tiden kan du koka upp vatten med socker.
    Koka dem ca 2-3 st i taget. Koka ca 2 min, vänd på dem efter halva tiden.
    Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
    Grädda mitt i ugnen på 200 grader ca 15 min.






    1 kommentar:

    1. Intressant med vanilj i bagels. Det har jag aldrig testat!

      SvaraRadera