lördag 4 februari 2012

Vitkladdkaka

Igår kom min bror över på tacos, självklart vill man bjuda på en liten eftertätt med.
Har länge velat testa denna kaka. Ojoj vad god den var! Smakar sommar tycker jag. Sulle vara juvligt att ha grädde och färska bär till, helst hallon. Så detta kommer jag nog bara mycket i sommar =)

Här kommer receptet
2 st ägg
2 dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
skal ifrån 1 citron
½ citronjuicie
100 g smält vitchoklad
100 g margarin

Rör ihop socker & ägg. Rör sedan försiktigt ner vetemjölet & vaniljsockret.
Tillsätt sedan det rivna citronskalet, pressa i citronjuicen & den smälta choklad. Rör ihop till en jämn och fin smet.
Smöra och bröa en form. Jag hade helst velat prova med kokos men hade ingen hemma så fick bli ströbröd.
Häll i smeten och in i ugnen på 175 grader ca 30 min.


1 kommentar:

  1. Hej! Jag undrar hur mycket vaniljsocker de ska vara i och smöret ska de vara smält och när ska den tillsättas. Jag chansade och hade 11/2 tsk vaniljsocker och smälte smöret och hade i det sist. Vi får väl se vad kollegorna tycker i morgon. :D

    SvaraRadera