måndag 6 februari 2012

Panacotta med rabarber

Ikväll bjöd vi här hemma min lillebror & hans tjej på middag. Vart grillat, mycket gott som alltid!
Ville såklart bjuda på något gott till efterrätt. Har tittat i min baka tidning och har sett detta recept och har länge velat testa det! Så idag får det bli det, vart omtyckt :)

Till 6 st behöver du:
Pannacottan:3 gelatinblad
5 dl grädde
½ dl strösocker
1 vaniljstång
1 tsk citronskal
Rabarberkompotten:300 g rabarber
3/4 dl råsocker
1 msk vatten
½ tsk kanel

Börja med att göra pannacottan.
Häll grädde % socker i en kastrull. Skär vaniljstången mitt itur & skrapa ur fröna. Lägg i fröna och stången med grädden. Koka upp och ta av från plattan. Låt stå i 10 min.
Undertiden så lägger du gelatinbladen i kallt vatten i 5 min.
När gräddblandningen stått i 10 min får du sila bort vaniljstången & fröna i en sil. Ta upp gelatinbladen & krama ur vattnet och lägg i gräddblandningen, rör om tills gelatinet smält.
Häll sedan upp i 6 st glas, ställ i kylskåp minst 1 timma.

Gör sedan rabarberkompotten.
Börja med att skära rabarberna ca 1 sm långa. Lägg i en kastrull, tillsätt vatten & kanel, låt sjuda upp.
Häll över sockret, Låt sjuda tills det blir mjukt. Ställ av från plattan & låt svalna.

Häll sedan över rabarberkompotten över pannacottan, minst 1 timma innan servering. Men gör den helst dagen innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar