måndag 6 februari 2012

Falsktosca

Detta är nog min sambos bästa mjuka kakor. Han har tjatat ett tag på att jag ska baka denna kaka.
Tänkte göra honom lite glad så, jag bakade denna kaka så kan ha ta med sej den till sin skola imorgon. Hoppas de tycker om denna kaka :)

Chokladkaka:
4 ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smör

Toscasmeten
75 g smör
2 dl strösocker
1½ dl grädde
1 dl ljus sirap
200 g riven kokos

Börja med att göra själva kakan. Sätt igång ugnen på 200 grader.
Blanda socker & ägg, vitt & poröst.
I med de andra ingridienserna utom smöret. Rör om. Smält sedan smöret och häll ner i smeten.
Blanda väl. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper på.
In mitt i ugnen på ca 15 min.

Gör under tiden toscasmeten.
Häll alla ingridienserna i en kastrull och smält ihop till en smet. Rör så det inte bränner fast.
När kakan varit inne sin tid och är ganska fast tar du ut den och häller smeten över.
In i ugnen igen i ca 10 min så den får fin färg.
Ta ut & låt svalna, skär edan rutor.


Jag dekorerade de mjukakakorna med lite blommor i sp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar