måndag 6 februari 2012

Äppelpaj

Har fått en förfrågan om jag kunde lägga ut receptet på äppelpajen jag gjorde igår.

Smulpajen :
120 g margarin
3 dl vetemjöl
1 msk socker

Blanda ihop alla ingridenser och smula sönder & häll i en form.

Själva äpplena:
2 st normalstora äpplen
Kanel
Socker
Sirap

Skär äpplena i små skivor. Stek äpplena i en stekpanna med socker & kaneln så de blir mjuka. Häll sedan på lite sirap när de börjar bli mjuka. Häll äpplena över smulpajen.
(Jag brukar inte mäta när jag gör egna recept så kör mest på känn)

Crumble:
40 g margarin
1 dl havregryn
½ dl vetemjöl
½ dl strösocker

Blanda ihop alla ingridenser och smula sönder.
Lägg sedan över äpplena som du lagt i din form.

Ställ in kakan mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 min. Servera den varm, gärna med vaniljvisp, glass eller något annat gott. Smaklig kaka ;)


Äppelpaj

Tänkte bjuda min underbara lilla familj på en härlig efterätt.
Vart en härlig äppelpaj med crumble på, underbart! Skulle nästan bara kunna steka äpplen och ha lite vaniljvisp till. Så underbart gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar