torsdag 6 december 2012

Saffranskola

Tänkte fortsätta mitt tema på saffran.
Testade att göra en kola, & den var så god! Smakade verkligen saffran.
Dock glömde jag ta bild men här kommer receptet.
 
  • 100 g smör
  • 2 dl vispgrädde
  • 3 dl strösocker
  • 1 dl ljus sirap
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 0,5 g saffran
  •  
    Smält smöret, blanda sedan ner grädde, socker, sirap & vaniljsocker.
    Låt detta koka under omrörning tills den klarar kulprovet. (du lägger lite smet i kallt vatten. går det att forma smeten till en kula är den klar)
    När den klarar kulprovet häller du i saffran. Rör om & häll upp i en ungsform. Jag använder 30*35 då blir dem ganska platta men så vill jag ha dem.
    Låt stå tills de stelnat sedan skär du dem i bitar.

    2 kommentarer:

    1. Låter mycket gott! Jag har inte testat att ha saffran i julgodis, men kan tänka mig att det blir gott!

      SvaraRadera
      Svar
      1. Ja första gången jag med testade det, super gott :)

        Radera