fredag 30 november 2012

Lussekatter

Nu i veckan bakade jag & barnen lussekatter. Supermysigt! Har sånna julkänslor detta år! & idag är det första december så här ska det bakas ännu mera under helgen.
 
Här kommer iallafall receptet. Det stod att det skulle bli 50 st på receptet. Dock fick jag ihop 30 kanske. Så mina kanske var så stora ;)
 
50 g jäst
150 g margarin
1 g saffran (2 pkt)
5 dl mjölk
en burk kesella vanilj
1 ägg
½ tsk salt
1 ½ dl strösocker
15 dl vetemjöl
 
Russin & ägg till garnering
 
Smula ner jästen i en bunke.
Smält margarinet & blnada med mjölken. Värm tills 37 grader. (fingervarmt)
Häll mjölkblandningen över jästen, rör tills jästen löst upp sej.
Tillsätt de andra ingridenserna.
Låt sedan vila 30 min under bakhanduk.
Ta sedan upp degen och knåda lite lätt i mjöl. ta en liten klutt av degen. Rulla till en orm & forma sedan till ett s.
Gör så med hela degen.
Låt vila igen 30 min under bakhandduk, sätt russin på dina lussekatter & pensla dem med ägg.
Nu är det dags att grädda dem. Ca 8 min på 225 grader.
 



 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. åh så sugen ja blir på lussebulle nu..mmm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mumsigt! Dock tycker jag att det är svårt att få till saffranssmak på dem.. Kanske dålig smak på saffran...

      Radera