torsdag 1 november 2012

Butterkaka

I helgen hade jag min kusin samt son här & mina syskon. Ville testa att baka något nytt som jag inte bakat förut. Så fick bli butterkaka.
Inte alls svårt att göra. Dock kanske den vart lite bränd men sånt får man ta första gången ;)
Här kommer receptet som jag använde mej utav.
 
Till sjävla bulldegen behöver du:
50 g jäst
50 g margarin
2 dl mjölk
½ dl strösocker
6 dl vetemjöl
1 krm salt
 
Fyllning:
100 g mandelmassa
50 g margarin
½ tsk kardemumma
1 msk ljus sirap
 
Vaniljkräm
Florsocker & vatten
 
Börja med att göra bulldegen.
Smula jästen i en bunke. Smält smöret, rör i mjölken & låt bli fingervarm. Rör ut detta i jästen.
Tillsätt de andra ingridenserna & arbeta samman.
Låt jäsa i ca 40 min.
Kavla ut degen till en rektangel. Blanda samman alla ingridenser till fyllningen och bred på degen.
rulla ihop & skär ca 5 cm tjocka skivor.
Lägg i en form med löstagbara kanter. Lägg alla bullarna med skärsidan uppåt.
Låt jästa ännu en gång 30 min.
Starta ugnen på 225 grader.
Blanda även samman till en vaniljkräm. Du kan göra en egen eller fuska lite som jag gjorde och bara blanda pulver och mjölk.
Ha på vaniljkräm när bullen jäst färdigt. In i ugnen ca 30 min.
När kakan har svalnat blandar du till kristyr med vatten & florsocker.
Servera när krisyren har svalnat.
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Jag blev oxå sugen på det efter hela Sverige banan, men har inte hunnit ännu. din såg jätte fin ut mvh sandra

    SvaraRadera
  2. åh så gott,nu blev man allt sugen

    SvaraRadera