torsdag 22 augusti 2013

Kakor på pinne

På dotterns kalas gjorde jag små hjärtkakaor som jag satte på en pinne och dekorerade. Populärt hos alla barnen kan jag lova!
 
Kakor, ca 40 st
1 dl  strösocker
1,7 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
7,5 dl vetemjöl (7,5 dl)
200 g smör
+
Blommpinnar
Ev marsipan
 
Lägg alla ingridenser i en matberedare. Kör tills du får en deg.
Lägg degen i kylskåp ca 1 timma.
Ta ut en liten bit av degen i taget så att den håller sej kall. Kavla ut med mjöl på bordet. Tryck ut din form.
Lägg en halv blommpinne på plåten. Lägg kakan på och tryck lite lätt fast den.
Grädda mitt i ugnen ca 8 min på 175 grader.
Låt kallna. Om man vill kan man dekorera dessa med marsipan, ser lite festligt ut då :)
 
Receptet på kakorna hittade jag hosBakglädje





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar