måndag 6 februari 2012

Vitlöksbröd

Jag älskar verkligen vitlök, så jag exprementerade en gång.
Detta visade sej bli riktigt gott och omtyckt!

För ca 10 bullar ( jag gjorde ganska stora)
50 g jäst
50 g smör
5 dl lättmjölk
1 msk strösocker
1 tsck salt
12-13 dl vetemjöl
vitlök efter behag

Smält smöret i en kastrull, häll sedan i mjölken, sockret, saltet. Låt blandningen bli 37 grader. Smula undertiden jästan och lägg i en bunke. I med ätskan på jästen och rör tills det löst sej. Pressa sedan i vitlök.
Tillsätt det mesta av mjölet och gör en smidig smet. Ha på lite mjöl på degen innan du låter den jäsa.
Degen ska jäsa i 45 min under bakhanduk.
Efter jäsningen tar du och gör bollar av degen och lägger på plåt, platta till & jäs igen i ca 30 min.
In i ugnen på 225 grader i ca 10 min.


3 kommentarer:

  1. Har bakat brödet ikväll och det var supergott!
    Bytte ut margarinet mot olja...

    SvaraRadera
  2. Har än en gång bakat detta goda bröd. Hade ingen mjölk hemma så jag använde yoghurt som jag blandade med vatten och så satte jag i ett par deciliter fiberhavregryn...mums!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade det & testade lite själv, alltid roligt att exprementera :)

      Radera