söndag 5 februari 2012

Vaniljglass

Äntligen har jag lyckas med en glass! & nu förstår jag vad folk menar med att hemmagjord glass är mycket godare! Mums!
Här kommer receptet jag använde, dock vet jag inte hur mycket glass det blev, fyller en ikea matlåda ;)

2 dl vispgrädde
2 dl mellanmjölk
½ dl strösocker
4 äggulor
1 tsk vaniljsocker
1 msk honung

Koka upp mjölk, honung & grädde. Men bara koka upp precis. Ta sedan bort från plattan.
Vispa ägg & socker vitt & poräst.
Tillsätt den varma mjölkblandningen med äggblandningen, rör försiktigt. Ha sedan i vaniljsockret.
Låt smeten sedan bli helt kall. Jag ställde min i kylskåp i några timmar.
Starta sedan glassmaskinen och häll i smteten. Min maskin körde i 60 min, sedan frös jag den i en bunke då min maskin gör mjukglass nästan. Men den som väntar på något gott...


Jag serverade glassen tillsammans till pannkakan vi åt till lunch idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar