söndag 5 februari 2012

Maraboumango glass

Jag har förälskat mej i marabou mango chokladen. Den är ju himelskt god!
Eftersom jag nu fått en glassmaskin ville jag testa att göra en glass på det.
Lyckat resultat kan jag säga! Men jag kan bara äta lite av den, den vart väldigt krämig och mättande, skulle tippa på att det är grädden.

Det jag hade i min glass var:
4 äggulor
½ dl strösocker
3 dl vispgrädde
1 dl mellanmjölk
1 msk honung
200 g maraboumango choklad

Häll grädde, honoung & mjölk i en kastrull. Dela chokladen och lägg i gräddblandningen. Värm upp, precis när de kokar upp tar du bort den från plattan.
Vispa äggulor & socker vitt & poröst, blanda ner i gräddblandningen. Rör hela tiden. Låt sjuda upp men absolut inte koka! Ställ sedan in i kylen ca 3 timmar eller mer så smeten verklgen blir kall.
Kör smeten sedan i glassmaskin. Min tog 60 min, sedan frös jag in glassen under natten i en bunke.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar