måndag 6 februari 2012

Semlor

Fettisdagen

Idag är det dags för att äta semlor. Såklart bjöd jag på det. Min mamma & bror samt karlns mamma & pappa kom över. Alla tyckte att de var goda.
Här kommer bilder & recept på mina semlor

Till 12 st
80 g margarin
2 ½ dl mjölk
25 g jäst för söta degar
1½ krm salt
½ dl strösocker
1 tsk malen kardemumma
6 ½ dl vetemjöl special

Fyllning:
3 dl ispgrädde
200 g mandelmassa
smulor ifrån semlan
en skvätt mjölk

Smält margarin i en kastrull. Häll sedan över mjölken, värm till 37 grader.
Smula under tiden jästen i en bunke.
När mjölkblandningen är 37 grader (fingervarmt) häller du det över jästen. Rör om så det löser sej.
Häll sedan i alla andra ingridienser och blanda.
Låt sedan jäsa under bakhandduk i 40 min.
Rulla sedan 12 bollar och lägg på en plåt med smörpapper på.
Låt jäsa i 40 min.
Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 10 min.
Låt svalna under bakhandduk

När semlan sedan har svalnat skär du av en bit av toppen.
Tar ut lite fyllning och lägger i en burk. Riv mandelmassan och blanda med smulorna. Blanda med lite mjölk. Fyll sedan semlan med fyllningen.
Vispa grädden och spritsa över hålet. Lägg på det lilla lockat och din semla är klar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar