lördag 4 februari 2012

Min första cheesecake

Idag testade jag att göra min första cheesecake. Vart sådär enligt mej. Men är inte specillt förtjust i philiadelphia ost och tyckte denna smakade det, dock tyckte inte min karl det. Han tyckte denna var super god, ja smaken är som baken!
Dekorerade denna med små chokladhjärtan och spritsade lite smält choklad på.
Kim som min karl heter vart iallafall glad och det var ju bra eftersom att denna var till honom ;) Jag föredrar nog mer med frukt eller bär. Så nästa gång jag gör detta blir det med hallon tror jag

Denna gjorde jag på 20 cm
200 g Digestivekex
200 g margarin
100 g vitchoklad
100 g mjökchoklad
400 g Philadelphiaost
3 dl vispgrädde

Smula sönder kexen grovt. Smält margarinet och blanda ihop med kaksmulorna. Bred sedan ut denna som en botten i en form.
Mixa sedan den vitachokladen så det bara blir smulor av den. Blanda med 200 g av Philadelphiaosten. Gör samma sak med mjölkchokladen fast blanda i en annan skål. Vispa sedan grädden hårt och fördela i de 2 smetarna.
I chokladen hade jag i kakao och det var en miss! Så gör inte det!
Bred först på chokladsmeten på kakbotten. Ha sedan på den vita chokladen.
Låt stå i kylen minst 4 timmar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar