lördag 4 februari 2012

Citron cheescake

Idag har jag namnsdag (Sara)
Min mans släkt är sånna som gärna firar även namnsdagar, har jag aldrig gjort innan jag träffade honom. Men det är ju alltid trevligt att bjuda på fika!
Idag fick det bli citroncheescake som jag hittade recept i tidningen baka. Dock gjorde jag om receptet lite.
Den vart inte alls som jag trodde, jag trodde den skulle vara mer fats, denna smakade som pannacotta ungefär. Men den gick ner ;)

Det du behöver är:
Till botten behöver du:
15 st digestivekex
75 g smält margarin

Till cheescaken:
4 st gelatinblad
2 ägg
400 g färskost
2 dl creme fraiche
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 citroner saft & skal

Börja med att göra botten. Smält margarinet. Mixa kexen i en mixer häll sedan över det smälta margarinet. Blanda ihop till en gegga. Häll det sedan i en form med löstagbara kanter 24 cm. Tryck ut geggan i botten på formen.
Ställ sedan kallt en stund.

Dags att göra själva cheescaken.
Lägg gelatinet i kallt vatten.
Dela äggen, gulor i en bunke & vita i en bunke. Rör sedan ihop äggulorna, färskosten, creme fraiche, socker, vaniljsocker & citronskal till en slät smet.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Blanda försiktigt ner det i den andra smeten.
Värm citronsaften. Krama ur gelatinbladen och lägg de i den varma citronsaften tills de smälter. Låt detta svalna något. Häll sedan i lite i taget i cheescakesmeten & rör hela tiden.
Häll blandningen över kexbotten som du har lagt i en form. Ställ i kylskåp minst 3 timmar. Men jag tror den behöver stå längre. Min stod i 7 timmar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar