söndag 5 februari 2012

Bondkakor

När vi firade min mamma frågade hon även om jag kunde baka lite småkakaor.
Min dotter Alicia pekade i bakboken att hon ville göra bondkakor, sagt & gjort.
Dessa tog jag även med mej när vi var borta över valborg i Norrköping hos min sambos moster & kusiner. Kakorna blev väldigt uppskattade.
Mycket roligt då jag & småkakor inte brukar komma överrens när jag ska baka dem ;)
Till 45 kakor behöver du:1 dl sötmandlar
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
125 g margarin
2 msk ljus sirap

Hacka nötterna i en matberedara, ganska grovt. Skär margarinet i små bitar och häll ner det och de torra ingridienserna i matberedaren med nötterna.
Kör allt tills det är finfördelat.
Tillsätt sirapen och kör så det blir en bra deg.
Rulla ut degen till en orm som är 4-5 cm tjock. Linda in i plastfolie & lägg i kylskåpet ett tag. (Jag hade min inne minst 60 min.)
Starta sedan ugnen på 200 grader.
Skär degen i ½ cm tjocka skivor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper på.
Grädda mitt i ugnen ca 8 min.


Även denna bild är tagen med min mobilkamera så bilden är inte den bästa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar