söndag 16 juni 2013

Sockerkaka med fläder & jordgubbar

Jag verkligen älskar flädersaft, det är ju verkligen sommar!
Så nu när jag har köpt mej ett hus har jag såklart införskaffat mej en fläderbuske. Men ja tyvärr måste jag nog vänta många år innan vi får ihop många blommor. Detta år ser jag skymten av två stycken ;)
Men sen har jag en så snäll vän som gav mej ½ liter flädersaft som jag fick att baka på.
Så jag slängde ihop en sockerkaka med flädersaft i & hade även i jordgubbar. Ojoj vad saftig och god den blev!
Tyvärr så fick jag ingen bild på detta då den gick sönder när jag vände på den.
Mitt slarv fel. Två av tre barn var missnöjda och skrek och lät. Så slängde ihop kakan snabbt och vispade alldeles för lite.
Men ett recept bjuder jag mer än gärna på :)
                                                                       50 g margarin
1 dl koncentrerad flädersaft
2 st ägg
1 ½ dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Jordgubbar
 
Börja med att smälta margarinet & låt svalna.
Vispa ägg, strösocker & vaniljsocker, riktigt vitt och poröst.
Vänd försiktigt i mjöl samt bakpulver i smeten. Rör om.
Blanda ner flädersaften med margarinet.
Vänd även ner detta i sockerkakassmeten
 
Smöra och bröa en form. Gärna med löstagbara kanter.
Fyll formen med smeten.
Skär jordgubbar i bitar och tryck ner i smeten.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader ca 30 minuter.
Låt svalna sedan är det bara att njuta!
 
Det jag egentligen gjort är att jag tagit ett vanlig sockerkakasrecept och bara bytt ut mjölken mot saft och dragit ner på vaniljsockret
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar