måndag 6 februari 2012

Morotskaka

Igår hjälpte jag mina föräldrar att flytta till sitt nya hus. Idag skulle de bjuda på lite mat.
Passade på att göra en liten efterrätt.
Dottern tjatade om morötter så fick bli en morotskaka. Har jag aldrig bakat eller ätit förut, riktigt gott måste jag säga!

Till denna kaka behöver du:3 St ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
3 tsck bakpulver
2 ½ tsk kanel
½ krm salt
½ dl matolja
2 st normalstora morötter, skalna & rivna
Frostingen:60 g smör
4 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
100 g philiadelhiaost (jag hade 9 % i fett)

Börja med att starta ugnen på 150 grader.
Vispa ägg & socker pösigt.
Blanda försiktigt i de torra ingridenserna. Ha sedan i de rivna morötterna och oljan.
Blanda väl.
Smöra & bröa en form. Häll i smeten & grädda mitt i ugnen i ca 50 min. Kakan ska inte vara kladdig!

Låt kakan svalna och ha sedan på frostingen.
Frostingen blandar du bara ihop alla ingridenserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar