måndag 6 februari 2012

Lingonlimpa

Idag har vi bakat lite bröd här hemma. Var sugen på att gör anågot nyttgt bröd som jag inte gjort förut.
Hittade de detta recept ifrån leilas a piece of cake. Brödet tar ganska lång tid men det är värt det kan jag lova!
Till 2 limpor behöver du:4 dl vatten som är 40-50 grader varmt
2 dl lingonsylt
1 dl olivolja
½ dl ljus sirap
1 kapsyl ättika
1 msk salt ( jag hade ½)
1 msk hel kummin
1 msk hel färnkålsfrön
2 dl russin
1 dl linfrön
1 pkt torrjäst
2 dl grahamsmjöl
2 dl rågsiktsmjöl
ca 10 dl vetemjöl special

Börja med att blanda vatten, lingonsylt, olivolja,ättika, linfrön, russin, salt, sirap, kryddorna som du stöter i mortel först.
Blanda sedan i torrjästen med grahamsmjöl, rågsiktsmjölet & vetemjölet.
Häll i lite i taget i degen. Rör ihop till en bra deg, den ska vara lite kladdig.
Låt sedan jäsa under bakhandduk i 60 min.
Baka sedan ut till 2 limpor. Lägg på plåt eller i en brödform. Låt jäsa ytterligare 1 ½ timme under bakhandduk.
Värm sedan ugnen på 175 grader.
Grädda brödet i mitten av ugnen ca 40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar