lördag 4 februari 2012

Kanelbullar

Som säkert inte många missat så ska våran tjej ha kalas i helgen. Det var jätte viktigt att vi bakade kanlebullar för det vill hon faktiskt ha på sitt kalas. Så igår kväll ställde vi oss och bakade, mycket mysigt!
Jag passade på att testa ett nytt recept, receptet kommer ifrån coops vetemjölspåse

Till ca 40 st bullar behöver du:
50 g jäst
5 dl mjölk
125 g rumstempurerat margarin
1 dl strösocker
2 krm salt
14-15 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt (37 grader). Rör ner lite i den smulade jästen & rör om till jästen löst sej. Häll sedan över restrerande mjölken.
Häll sedan i socker, salt & nästan allt vetemjöl. Blanda ihop till en deg, låt jäsa i 30 min under bakhandduk.
Efter detta kavlar du ut en rektangel, bred ut den fyllning du vill ha på dina bullar. Rulla ihop till en lång rulle.
Skär rullen i bitar, lägg i bullformar. Låt jäsa i 30 min till.
Vispa upp ett ägg lägg, pensla sedan dina bullar med ägg & srö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen 275 grader ca 8 min.


Världens bästa hjälp


I dessa bullar had evi margarin, florsocker & kanel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar