lördag 4 februari 2012

Gräddbakelse

Idag ville jag överraska min karl när han kom hem ifrån sin praktik. Vi hade massor av grädde så tänkte att jag kunde passa på att testa att göra en gräddbakelse. Aldrig spritsat såhär förut. Men roligt att testa & mycket goda kan jag lova!
Nu tänkte jag berätta hur jag gjorde

Börja med att göra en rulltårtsbotten
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ dl mjölk

Vispa ägg och socker vitt & pösigt.
Blanda vetemjöl & bakpulver och vänd försöktigt ner i äggsmten. I men mjölken & rör om försiktigt.
Klä en ungsform på 30x40 och häll smeten i. Grädda i ca 5 min på 250 grader.
Ta sedan ut kakan och vänd på ett bakplåtspapper. Pensla med kallt vatten på botten av kakan för att få av pappret som var inne i ugnen.
Stansa sedan ut små ringar. Till denna bakelse hade jag 4 st ringar.

När kakan svalnat staplar du ringarna på varandra med glasskräm & hallonsylt imellan ringarna. Spackla grädde runt om och spritsa grädde.
Dekorera med lite hallon.
Detta är mitt bidrag till månadens sötsak som temat är frukt



Jag dekorerade även mina bakelser med små fjärliar jag & min dotter gjort mmf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar