måndag 6 februari 2012

Filmjölkslimpa

Idag är barnens förskola stäng & jag tänkte att vi kunde passa på att göra ett bröd som jag fått recept ifrån min mamma.
Dock tycker inte jag om brödet, tror det är bikarbonaten. Men de andra i familjen gillar det så bara att baka :)
Detta är väldigt smidigt!

Detta behöver du till 2 limpor:

1 L filmjölk
2 dl ljus sirap
2 dl havregryn
2 dl solroskärnor
1 dl linfrön
ca 12 dl rågsiktsmjöl
2 tsk bakpulver
4 tsk bikarbonat

Blanda alla ingridenser utom bikarbonaten & bakpulver, de har du i sist.
När degen är smidig häller du i bikarbonaten & bakpuövret, blanda ihop lite snabbt.
Olja i 2 st formar. (Jag använder avlånga formar ifrån ikea, super bra)
Häll över degen i båda formarna.
Gräda mitt i ugnen i 175 grader ca 50 min.
Ta ut & lägg i bakhandduk. Klart! Smidigt va? :)



BULLAR Brödform, brun Längd: 26 cm Bredd: 12 cm Höjd: 7 cm Rymd: 1.3 l
Detta är den form jag använder, bilden lånade jag ifrån Ikea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar